Gå til hovedinnhold

Rosen Lykkefund!

I forbindelse med Blommig fredag, viste jeg et bilde av denne flotten rosen.
Mange av dere har lurt på hvilken rose det er, og derfor tenkte jeg at jeg skulle laget et innlegg om rosen - LYKKEFUND!
 
 
Lykkefund er en klatrerose som kan bli opp til 4m lang.
Den er vokser kraftig i løpet av sesongen, og er en rose som egentlig ikke krever noe spesielt for å trives.
 
 
Rosen er nesten helt uten torner og er veldig grei å binde opp. Greinene er myke slik at de er lette å få de dit du vil.
Lykkefund vil helst bli plantet på en solrik plass i hagen.
Min Lykkefund får helt vanlig hagejord.
 
 
Lykkefund har et fantastisk flor av lysegule blomster, og den står i blomst rundt juni - juli/august.
Blomstrene har en søt duft, som kan minne litt om honning.
Lykkefund er en engangs blomstrene rose.
 
 
Herdighetssone er 4-5, men klarer seg i sone 5-6 når det får stå på lun plass.
Jeg gjødsler med ku-kompost to ganger i løpet av sesongen, og vanner ved behov.
 
Om jeg skal si noe negativt om denne rosen, må det være at det blir veldig braskete når den er ferdig blomstret. Da er det hvite roseblader over alt.
 
Har du lyst på en klatrerose, så anbefaler jeg virkelig Lykkefund.
 
Minner om Helgegleder som dere finner i innlegger under her.
Den går helt frem til mandagskveld.
 
Ønsker alle en fin søndag!
 
 

Kommentarer

Vilken vacker ros! Gillar de där som är härdiga och inte måste gullas med i all oändlighet. Jag har faktiskt inte speciellt många rosor av den anledningen, det här kanske vore något? Att låta klättra i ett plommonträd? Och att den doftar är ju ett jättestort plus.
Jeg plantet lykkefunn for to år siden, den er noe stusselig ennå, men jeg lever i håpet....
Vackra Lykkefund!!!
Ha det gott.
Kram Maria
Unknown sa…
Den er bare nydelig Vivi, og så masse blomster den har.
Den skal jeg være på utkikk etter tror jeg, navnet er jo flott også.

Jeg har ikke fått tid til å ta noen bilder denne helgen, men søndagen er lang så jeg stikker nok innom helgegleder i løp av dagen.

God søndag fra Marit.
Nora sa…
Denne har jeg hatt lyst på en stund - må bare finne en plass til den först:-)
Ha en fin söndag! Klem!
Laura sa…
Det er som om jeg kan lukte sommeren fra bildene dine :) Herlig!
Ha en fin søndag! Klem
Flott klatrerose du har i hagen og kjekt med en god beskrivelse av den.

Ha en fortsatt fin søndag!
Anonym sa…
Så lekker! God tips på roser er så bra!!
Klem Maria (ethageprosjekt)
Jeg har en Lykkefund i min hage. Den legger seg opp på en pergola og lager en fin tunnell. Den blomstret lite første året, men sist sommer bugnet den av blomster og vokste vilt. Vår står i ganske mye skygge. Får kun ettermiddags-/kveldssol. Lykkefund blomstrer på fjorårsskudd, så hvis den fryser mye tilbake om vinteren kan det bli dårlig med blomstring. Det var nok årsaken til dårlig blomstring etter første vinter her hos oss.

Brita
Hemmavid sa…
Så vackert det är med rosor. Jag är lite sugen på en honungsros till sommaren...

Härliga bilder som får en att längta lite till allt som komma skall...

Kramen Jenny
Elisabeth sa…
Hei. Takk for hyggelig kommentar inne hos meg, så fant jeg også veien hit inn til deg.

Jeg plantet en Lykkefund i hagen i vår. Det kom ingen blomster på den. Er det slik at den blomstrer kun på fjorårets grener?
Landbohaven sa…
Den er smuk.
Hvor er det dejligt at se så dejlige sommerbilleder, og så i dag hvor alt her er dækket af sne.
Ha´ en god aften.
Martin sa…
Et lykketreff av ei rose :)
Anne Kari sa…
Vakre lykkefund! Har arvet en gammel rose, som jeg lurer på om er denne. Overdådig blomstring er det i hvertfall. Ønsker deg en flott uke. Klem
MarJE sa…
Den rosa såg nydelig ut og slik som den blomstra hos deg.
Høyrest ut som ei rose som det hadde vore kjekt å prøvt seg på.
Ha ei fin veke, frå MarJE.
Turid sa…
Lykkefund er vakker :) Har forsøkt den her, men tredje sesongen var den død. Muligheter for at jeg prøver igjen ;)
Fin uke til deg, klem.
Kathrine sa…
Denne er vakker ja! Jeg har den ikke selv, men har veldig lyst på en snart. Problemet til meg er vinden som kaster seg inn i hagen i ny og ne.
Har tre klatreroser lunt plantet, og syns det er litt flott når noen blir braskete etter blomstring. Liker at kronbladene ligger på bakken i hagen:)
Fint å fotografere dem da også.
Ønsker deg en fin fin uke!
Klem:)

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne