Gå til hovedinnhold

Jeg liker ikke skjæra!

Tidlig i vår så vi at det var et skjærepar, som bygget seg reir i den ene furua nedenfor garasjen.
Vi har hatt skjærereir lenger opp i hagen, men det fikk vi fjernet før de ble etablert.
Så denne gangen tenkte vi, at det var greit med at kjærlighetspar der ned ved garasjen.

Men nå er jeg skikkelig lei hele skjære-kjærligheten.
De bråker og ståker tidlig på morgenen, og ødelegger alt dem kommer over.


Duken på bordet har fått merke rampestrekene godt.


Selv om det er en plastduk, og beregnet som en sesongduk, så er det harmelig at den skal bli ødelagt av disse skjærungene. 
I dag var det på plass igjen kl 0530 og hakket. Lite hyggelig en tidlig søndagmorgen.


Vi har jo fått beisa opp igjen huset i sommer, og da tok jeg og vasket gulvet på verandan skikkelig også.
Slik ser det ut nå, og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har vasket putene i stolene som står der.


Nymalt veranda rekkverk.
Nå er jeg lei av hele greie, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å bli kvitt dem.
Er skjærunga like rampete som vanlig unger, så kan dem jo holde på ei stund.

* * * * *

Noen hyggelige bilder helt til slutt.
Nå blomstrer Dahlia fint i krukkene på veranda'n.
Tror nok at dem hadde likt seg bedre i bakken, enn i krukker.
Må vurdere det til neste sommer.


Jeg har hatt noe lus på dem, og går stadig rundt og klemmer og vasker.
Egentlig til ingen nytte, for de kommer igjen og ødelegger knoppene.


Men disse to har i allefall klart seg, og det er jeg glad for.

Etter en flott sommerdag i går, har vi regn igjen i dag.
Vi skal ha to fotballkamper i dag, så støvler og regnfrakk må frem igjen fra skapet.

Ha en flott søndag.


Kommentarer

Isj, skjønner godt at du ikke liker dem. Så kjedelig at de bråker, ødelegger og bæsjer! Jeg har ingen gode råd til hvordan du blir kvitt dem.

Fine blomster har du i alle fall=) Vi hadde også en super dag i går, og i dag regner det her også.

God kamp=) Minstemann her skal også spille kamp=)

Vibeke
Marit sa…
Min mor har omtrent samme duk som deg, og har opplevd akkurat det samme. Kanskje de ikke liker bondeduker av plast? ;-) Jeg er helt enig, de er noen skikkelige rampefugler! Her har de ødelagt en rottingstol. Men jeg tror ikke at en blir kvitt de...

Klem
eli bella sa…
Uff da, vi hadde i noen år stæren som la reir oppe i mønet på huset, men vi måtte til slutt tette igjen før de kom til neste sesong. Vet ikke om disse forlater reiret sitt for sesongen, men jeg hadde fjernet reiret så snart ungene er stor nok.
Nora sa…
Når jeg leser dette blir jeg jamen glad at vi ikke har skjärereir i närheten! Bäsj på nybeisa rekkverk og stolputer er ikke moro:-(
Nydelige Dahlia du har!
Klem!
Unknown sa…
Ååå de er til å få grå hår av, vi ble kvitt masse bråk og rampestreker når tujan ble fjernet i fjor.
Det er så ergerlig å få grisa ned og få ødelagt ting på grunn av de.

Men dahliaene dine er nydelige, lus er ikke lett å bli kvitt, jeg går med grønnsåpe og dusjer men de kommer igjen.

Ha en fin søndag Vivi.
Inger Marie sa…
Huff...så trasig med disse skjærene...og de blir bare flere og flere..og som de bråker!
Ille hvor de har ødelagt for deg...
Dahliaene dine er sååå fine:)
En fin ny uke:))
Nydelige dahlia! Herlig at de blir så flotte i krukke. Krukke er vel mer sneglesikkert også. Håper skjærene finner seg nytt kjærlighetsrede neste år! :)
Kjempeflotte dahlia ! Skjærfamilien i hagen tok nattesøvnen min i sommer - det krafset på taket så det hørtes ut som om noen var utenfor soverromsvinduet . Creepy. De luket i beddene også, men de tok små sarte spirer som skulle stått der. Det tok litt tid før jeg skjønte hva som foregikk. Jeg la først skylden på sneglene, men da pleier jo rota å stå igjen - her var hele planta borte. - Tror det må være skjære familien som tulla rundt.
Turid sa…
Du vet hva jeg mener om skjæra, møkkafuggel. Har ikke luftet drivhuset med døra siden jeg fant ut at de spiste opp tomatene, bruker nå bakluka. Sikkert ikke lenge før de kommer inne der heller.
Fin uke til deg :)
Lekre dahlia du har.
Anonym sa…
Fine bilder. Her kommer råd mot rampete skjærer. Du kan kutte opp en hvitløk og putte det i en liten netting pose og henge det et sted i nærheten.

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne