Gå til hovedinnhold

Blommig fredag!

Tema i Blommig fredag er generøse.
Mange hagefolk er jo det, og det er jo slik vi får disse plantene i hagene våres.
Planter som plutselig har blitt flere, og det bare i løpet av en kort sesong.

Jeg liker slike frodige vekster, som vokser fort og som formerer seg fort. 
Det gjelder bare å passe på dem, slik at dem ikke løper helt løpsk i hagen.


De fleste av disse godt formerende planter setter jeg jo pris på, men det er noen som lett kan bli en favoritt.
Dette er planter som passer godt hvor det enn måtte være, om det er blant stauder, eller inne i en rosebusk.
Gir fra seg en god mengde frø hver høst, og disse kan man da spre godt utover i hagen med en gang.
Legge dem i en pose og så på våren, og man kan sende med en liten søt frøpose til en hagevenn i løpet av vinteren.


Revebjellen er en slik plante, som er lett å drive. Sprer seg selv og ikke minst lyser opp i en hver hage.


Finnes i utallige farger, og har enda ikke skuffet meg og min hage.


Valmue sprer også om seg med flotte frø og fargerike blomster.
Er en 1-årig plante, men du verden så mye glede den kan gi på kort tid.


Denne kan du også få i alle mulige farger, og de finnes både i enkle og fylt utgave.

Dette er noen av mine planter som er mest generøse, og enkle å få til og flotte å gi.


Har du lyst til å se flere generøse planter, så finner du det her.

Ønsker alle en fin fredag, og husk helgegleder i morgen.


Kommentarer

Veldig hyggelig å lese, Vivi! Ønsker deg en flott helg i hagen.
Unknown sa…
Revebjeller flotte. Jeg ser at mange skriver at de er så villige. Foreløpig har jeg ikke klart å få til revebjeller, men gir ikke opp :) God helg
Högagärde sa…
Ja både naturen och trädgårdsvänner är generösa och när man ser en frökapsel inser man att det finns resurser.

Ha en fin helg. Elisabeth
Härliga generösa växter. Mina vallmo sprider sig inte alls, kanske ska hjälpa dem på traven:)
Ha en fin helg
Kram Maria
Åååå....revebjeller er nydelig og tenk på det naturen gir oss av et lite frø.

Jeg har lagt noen skaugumbegonia, som jeg arvet fra min far,til spiring, Tror i alle fall at det er det og jeg er veldig spent på om de livner til eller om jeg har tatt livet av dem i vinter.

Ha en flott helg.
Meta sa…
Visst är det härligt med blommor som är så generösa med sina frön
Ha en fin helg
Kram Meta
hagen vår sa…
Hei! Revebjeller er planter som jeg ønsker hjertelig velkommen i hagen, men valmuer får jeg hjertebank av når de dukker opp. Ofte i generøse mengder. God natt! Anne
Og du Vivi, ser du at hånden din med frø også ligner en valmue på nært hold?
Slike generøse planter liker jeg også. De skaper slik frodighet. Ofte kan det dukke opp overraskende samplantinger også, og er det noe som absolutt ikke passer er det jo bare å rykke opp...
God helg:)
Revebjeller er flotte de. Av og til dukker det opp en slik i hagen vår på hytta, men ikke så generøst som hos deg :-) God helg. Hilsen fra Liv
Scaniatjejen sa…
Vackra bilder! Jag har planterat digitalis och hoppas att de ska vilja sprida sig i min trädgård.=)

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne