Gå til hovedinnhold

Litt blomstring og god saker i drivhuset

Det har blåst en kald vind fra alle kanter, her på Lillehammer i de siste dagene.
Det er lite som minner om sommer, men jeg pakker meg inn i pledd og drikker en god kopp te.
Det går ikke så bra om jeg skal bruke energi på været, så jeg drømmer meg litt bort i gamle hageblader og legger planer for neste sesong.


Mellom vindkulene så tar jeg turen ut, og knipser noen bilder.
Her er noen bilder fra i går, som jeg har tatt med mobil.
Denne nydelige rosen har nettopp begynt å blomstre, og jeg synes det er så fin.
Navnet husker jeg ikke, og merkelappen er for lengst forsvunnet.


Pionene er virkelig kommer de siste dagene, og jeg nyter duften og synet av dem i hagen.


Martagonliljene eller krølliljer, som noen vil si, har også startet sin blomstring.
Denne mørkerøde har jeg hatt i mange år nå, den er kjøpe fra Langangen planteskole.


Denne Pionen har funnet seg en flott støtte til blomsten sin.


Jeg blir mer og mer glad i revebjellen, og til neste år har jeg planer om å så enda flere.
Jeg sprer med glede frø rundt om høsten, og om våren flytter jeg småbarn rundt omkring.

Inne i drivhuset er det godt og varmt, selv om det er reine blåsbortdagen ute.
Jeg har ikke så mye i drivhuset i år, for det skal jo passes på, og når jeg er på feire, så blir det lettere for mine gode hjelpere når dem skal vanne.


Agurkene trives og det er blir mange i år. Jeg deler ut til naboer og venner, for det er jo begrenset hvor mange vi spiser selv.
Men det er virkelig gøy å få til sin egen mat.


Det blir mange tomater i år også. Dette er en type cherry-tomat.


Jeg har prøvd meg på chili før, og har sådd flere typer.
Uten hell må jeg si, for noen råtnet opp, mens andre ble aldri modne.
I år har jeg kjøpt meg ei plante, som helt uvitende hadde blomst. Og vips så hadde jeg chili, og det er jo stas.


I kjøkkenhagen er det ikke noe særlig spennende. Jeg har gressløk, sukkererter, gulerøtter, som forøvrig ble tynnet ut i går, og så har jeg salat. Den er frodig og fin, og vi har forsynt oss godt av den allerede.

I dag er ser det ut til at sola igjen ønsker å besøke Lillehammer. Jeg har ingen planer, så da blir det kos i hagen på meg.
Vi holder på med et stort prosjekt på veranda'n, som jeg vil komme tilbake til når det står ferdig.

Ha en super lørdag, og  jeg håper sola skinner på deg.


Kommentarer

Elin sa…
Nydelig peonblomstring :)
For noen flotte hjemmedyrkede grønnsaker du viser frem! Imponerende.
Herlige grønnsaker, og flotte peoner. Ja det er en stor glede å dyrke sine egne vekster!
Unknown sa…
Hallo på deg og god søndag.
Tross kald vind blomstrer det godt ser jeg, så fine peoner og liljer.

Grønnsaksplantene dine er jo litt av ett syn, der får du god uttelling for innsatsen,,fantastisk,,

Vakre bilder, Maritklem.

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne