Gå til hovedinnhold

Jeg gjør hagen klar for høsten!


I dag har hovedoppgaven vært, å gjøre hagen klar for høsten.
Og det er nok å ordne opp i, for det er mange stauder som trenger klipping.

I kjøkkenhagen har sommerblomstene forlengst blitt ferdig med jobben sin, og henger nå bare utover grusen.


Ringblomstene er slitne etter en lang sommer.


Kornblomstene har også gitt sin siste blomst, og lengter etter komposthaugen.


 Ferdig ryddet og det som står igjen, må få lov å stå ei stund til.
Persille og gressløken er fortsatt fin, og sukkerertene er modne og sine og skal plukkes inn i løpet av helga.

I drivhuset har jeg også en rydde jobb, for der skal alle pelargoniaene plasseres.



Det tynnes ut i rekkene her inne, og nå er det bare to tomatplanter igjen.
Jeg har høstet utrolig mange tomater i år, og jeg har for første gang laget min egen tomatsaus.


Pelargoniaene har til nå stått på veranda'n, men nå har jeg satt dem i drivhuset.
Det begynner å bli kjølig på nettene, og her inne er det litt lunere.


Her henger løpstikke og peppermynte til tørk.
Peppermynten bruker jeg til te, og løpstikken skal på små glass og brukes i mat utover vinteren.


Noen tomater henger også til modning under drivhustaket.
Har god erfaring med slik modning, både inne og ute i drivhuset.


Det blir mange chili, og disse skal få være med i neste tomatsausgryte.


Det ble koselig i drivhuset, og det blir hyggelig å være der inne nå utover høsten.
Jeg har flere frø som skal i jorda, og det er frø fra egen hage.

Jeg har også fått på plass ovnen, bare slik i tilfellet det skal bli kjølig.

Nå er det innekos og lørdagskveld.


Kommentarer

Her i Bergen ligger vi langt etter, tror jeg, det er i hvertfall ingen av sommerblomstene som er ferdigblomstret ennå. Jeg har mye peppermynte, kanskje jeg skulle henge dem til tørk i drivhuset, jeg og! Så får jeg brukt mitt nye drivhus til noe fornuftig! Ha en fin lørdagskveld! Klem fra Anne-Kristin
Vilken härlig trädgårdsdag. Skönt att röja upp inför hösten, man får passa på när vädret tillåter.
Fin söndag till dig
Kram Maria
Kjekt å få ryddet opp litt i hagen etter sommeren. Så fint det ble i drivhuset, der trives nok Pelargonene godt fremover.

Ha en fin søndag!
Janna sa…
Litt vemodige, men likevel fine høstsysler. Det ser ut som du har en meget fin og frodig hage, og ikke minst flott kjøkkenhage og drivhus. Her i nord er hagen nesten på sitt fineste, sommeren kom seint i gang, og alt av blomstring er seinere ute enn vanlig. Men det synges på siste verset, og den siste uka har vært kjølig. Håper likevel vi får nyte hagen enda noen dager, for det er meldt godt vær og fine temperaturer neste uke.

Ha en fin ny uke, du òg.
Her i haugesund håper jeg også på hage i et par måneder til, men litt er også i avgang her. Det er fint å ta oppryddingen litt etter litt.
Hilsen ingeborg

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne